- Vanaf 8 jaar
- 20 tot 30 minuten
- 2-4 spelers
Dit spel bevat volgende talen
Baby Clues
Baby Clues is een deductiespel waarbij je een geheime identiteit krijgt in het begin van het spel. Ben je de detective, de mummy, de vuile baby of de robot baby? Maar hou er rekening mee dat elke baby bang is van één specifiek voorwerp. De vuile baby heeft het niet begrepen op zeep, de robot baby is doodsbang van water en de mummy komt niet in de buurt van een schaar (je zou maar eens op het idee moeten komen om zijn zorgvuldig aangebracht toiletpapier van hem af te knippen).
Elke beurt heb je enkele mogelijkheden. Meestal zal je een aanwijzingskaart willen opnemen. Er liggen er steeds minstens 5 open op tafel. Een aanwijzingskaart bevat steeds een voorwerp waar een specifieke baby bang van is. Je mag nooit de aanwijzingskaart opnemen waar jouw baby bang van is. Op sommige aanwijzingskaartje staat ook een speciaal symbooltje waarmee je een extra actie mag uitvoeren zoals bijvoorbeeld een JA/NEEN vraag stellen aan een willekeurige speler. Als een speler er in slaagt om 8 aanwijzingen op te pikken is deze ontsnapt en scoort hij 3 papflesjes.
Steeds zal er meer en meer informatie bekend gemaakt worden en wordt het moeilijker en moeilijker om je geheime identiteit geheim te houden. Andere acties worden dan misschien meer verleidelijk. Je kan er ook voor kiezen om een ontsnappingskaart op te pikken. Als je dit doet moet je een aanwijzingskaart minder oppikken om te ontsnappen, maar scoor je ook een papflesje minder. Tot slot kan je ook nog even je luier gaan verschonen. Als je dit doet, verwerf je geen enkele kaart, maar leg je 2 extra aanwijzingen open op tafel waardoor je tegenspelers meer mogelijkheden krijgen.
Als laatste mogelijkheid kan je in je beurt ook proberen een tegenstander te ontmaskeren. Om dit te doen, neem je een aanwijzing die je in een vorige beurt reeds verzameld hebt en geef je ze aan de speler die je wil ontmaskeren. Als deze speler de kaart niet mag aannemen omdat zijn baby er bang van is, heb je hem ontmaskerd en scoor je 2 papflesjes. Heb je een foutje begaan en mag je tegenstander de kaart wel aannemen, dan legt hij de kaart voor zich neer en scoort hij ook 1 papflesje. Na een ontmaskering of een ontsnapping legt de betreffende speler zijn aanwijzingskaarten weg en trekt hij een nieuwe geheime identiteit en neemt gewoon verder deel aan het spel. De andere spelers spelen verder met de kaarten en identiteiten die voor hen liggen. De eerste speler die 5 papflesjes scoort is de winnaar.
Elke beurt heb je enkele mogelijkheden. Meestal zal je een aanwijzingskaart willen opnemen. Er liggen er steeds minstens 5 open op tafel. Een aanwijzingskaart bevat steeds een voorwerp waar een specifieke baby bang van is. Je mag nooit de aanwijzingskaart opnemen waar jouw baby bang van is. Op sommige aanwijzingskaartje staat ook een speciaal symbooltje waarmee je een extra actie mag uitvoeren zoals bijvoorbeeld een JA/NEEN vraag stellen aan een willekeurige speler. Als een speler er in slaagt om 8 aanwijzingen op te pikken is deze ontsnapt en scoort hij 3 papflesjes.
Steeds zal er meer en meer informatie bekend gemaakt worden en wordt het moeilijker en moeilijker om je geheime identiteit geheim te houden. Andere acties worden dan misschien meer verleidelijk. Je kan er ook voor kiezen om een ontsnappingskaart op te pikken. Als je dit doet moet je een aanwijzingskaart minder oppikken om te ontsnappen, maar scoor je ook een papflesje minder. Tot slot kan je ook nog even je luier gaan verschonen. Als je dit doet, verwerf je geen enkele kaart, maar leg je 2 extra aanwijzingen open op tafel waardoor je tegenspelers meer mogelijkheden krijgen.
Als laatste mogelijkheid kan je in je beurt ook proberen een tegenstander te ontmaskeren. Om dit te doen, neem je een aanwijzing die je in een vorige beurt reeds verzameld hebt en geef je ze aan de speler die je wil ontmaskeren. Als deze speler de kaart niet mag aannemen omdat zijn baby er bang van is, heb je hem ontmaskerd en scoor je 2 papflesjes. Heb je een foutje begaan en mag je tegenstander de kaart wel aannemen, dan legt hij de kaart voor zich neer en scoort hij ook 1 papflesje. Na een ontmaskering of een ontsnapping legt de betreffende speler zijn aanwijzingskaarten weg en trekt hij een nieuwe geheime identiteit en neemt gewoon verder deel aan het spel. De andere spelers spelen verder met de kaarten en identiteiten die voor hen liggen. De eerste speler die 5 papflesjes scoort is de winnaar.
In een notendop
- Deductie
- Mogelijkheden tot bluf
- Schattige papflesjes
- Leuke illustraties
- Een uitdagend spel
- Wie is het?
Nog wat randinformatie
- Auteur: Ally Steven Severi
- Illustraties: Ally Steven Severi
- Jaar eerste druk: 2016
- Status: Beschikbaar